środa, 29 czerwca 2011

TORT NR II "TIRAMISU"

W tym roku Natalka obchodziła swoje pierwsze urodziny i to podwójnie. Tydzień po tygodniu. Były też oczywiście dwa torty, oba pyszne, jednak wizualnie z drugiego jestem bardziej zadowolona. Wersję nr I będę udoskonalać. Także na osiemnastkę planuję weselny tort piętrowy;)




Składniki:
na biszkopt (przepis od mojej mamy):
  • 6 jajek
  • szklanka mąki
  • szklanka cukru trzcinowego
  • łyżeczka proszku dopieczenia
  • łyżka octu (niekoniecznie)
do nasączenia
  • kubek wystudzonej kawy
  • 3 łyżki amaretto
na masę
  • 500 g sera mascarpone
  • 400 ml śmietany kremówki
  • 60 g cukru trzcinowego
  • opakowanie cukru z prawdziwą wanilią (10 g)
  • opakowanie mix-u do śmietany (porcja na 250 ml śmietany)
dodatkowo
  • 400 g masy krówkowej
  • kilka kostek ciemnej czekolady


Przygotować biszkopt. Z białek ubić pianę z odrobiną soli. Pod koniec ubijania dodać cukier. Żółtka wymieszać z proszkiem do pieczenia i octem (jeżeli też dodajemy) i wlać jej do piany. Mieszając delikatnie widelcem stopniowo dodawać mąkę. Ciasto wlać do okrągłej formy wyłożonej papierem do pieczenia i piec 30 minut w 180oC. Biszkopt pozostawić do ostygnięcia w piekarniku. Można go upiec dzień wcześniej.
Ostudzony biszkopt pokroić na trzy okrągłe blaty.

Czekoladę włożyć do ceramicznej miseczki, którą umieszczamy w jeszcze większej misce. Do tej większej wlewamy gorącą wodę i czekamy aż czekolada się roztopi. Następnie na papierze do pieczenia rysujemy za pomocą wykałaczki dowolne kształty, którymi będziemy ozdabiać tort. Można wspomóc się wcześniejszym naszkicowaniem ołówkiem wzorów na papierze. Ważne jest żeby te wzorki były pokryte dość grubą warstwą czekolady - wtedy łatwiej będzie je nakładać. Papier z ozdobami włożyć do lodówki.
Można też przygotować listki, takie jak ja. W tym celu urwałam kilka listków mięty i posmarowałam je czekoladą, gdy zastygła oderwałam liście i zostały tylko te czekoladowe.

Przygotować masę. Ubić śmietanę kremówkę, pod koniec dodać mix i cukier. Następnie do śmietany dodać ser mascarpone i wymieszać.
Spodni blat biszkoptu nasączyć kawą wymieszaną z amaretto, wyłożyć na niego połowę masy, na to położyć środkowy blat - nasączyć go. Dalej wyłożyć resztę masy i kolejny nasączony blat. Jeżeli biszkopt wyrośnie z górką można ją ściąć, żeby tort miał równą powierzchnię. 
Boki i wierzch tortu posmarować masą kajmakową.

Na koniec tort ozdobić wzorkami z czekolady.



P.S.
Przepis na taki wypiek znalazłam kiedyś w internecie zaraz po tym jak odkryłam smak tiramisu i ser mascarpone, było to dosyć dawno temu. Próbowałam odnaleźć to źródło, ale niestety nie udało mi się.

2 komentarze:

  1. Do takiego deseru idealnie pasowałaby filiżanka aromatycznej herbaty. Jeśli masz pomysł na takie połączenie zapraszam do wzięcia udziału w konkursie skierowanym do blogerów prowadzących blogi kulinarne organizowanym przez producenta herbaty Dilmah. Wystarczy na stronie dniherbaty.pl w zakładce: "Herbata z dodatkami" zamieścić autorski przepis napoju na bazie herbaty. Do wygrania ciekawe nagrody.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...