piątek, 18 lutego 2011

KRÓLIK DLA MAŁYCH I DUŻYCH

  • Postanowiłam pójść za ciosem jeżeli chodzi o Natalkowe menu i zakupiłam ostatnio królika do dalszych eksperymentów;). Mrożonego co prawda, ponieważ zrobiłam mały rekonesans i świeżego w mojej okolicy nie znalazłam. Jednak lepszy taki niż żaden. 

  • Z początku miałam dylemat, gdyż królik jak to królik wielki nie jest, ale jak ma go spałaszować mała dziewczynka to pojawia się lekka dysproporcja. Po rozmowie z Głównym Konsultantem Żywieniowym czyli moją mamą, postanowiłam upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu i zrobić coś dla Natalki i coś dla jej rodziców. Wyszła z tego zupka dla małej i pasztet dla nas - pierwszy  w moim życiu.

  • Zawsze mi się wydawało, że zrobienie pasztetu to jakaś wyższa szkoła jazdy, ale chyba tak czasem jest z rzeczami, których się nie próbowało. Okazało się to bardzo proste. Przepis, na którym się opierałam pochodzi z miesięcznika Kuchnia ze strony ugotuj.to.


Składniki na pasztet:
  • królik (u mnie o wadze 1300 g)
  • 300 g boczku 
  • 300 g wątróbki drobiowej
  • 1 sucha bułka
  • kilka suszonych grzybów
  • średnia cebula
  • 2 liście laurowe
  • 7 ziaren pieprzu
  • 3 jajka
  • sól i pieprz
  • gałka muszkatołowa
  • masło i bułka tarta do wysmarowania formy
  • ewentualnie garść suszonej żurawiny i po dwie garście suszonych śliwek i moreli.

Do garnka włożyć boczek, dodać grzyby, cebulę, listki laurowe i pieprz, wlać trochę wody i dusić pod przykryciem do miękkości. W osobnym garnku ugotować królika bez przypraw. Pod koniec gotowania, do garnka z boczkiem dodać  wątróbkę i dusić jeszcze przez chwilkę. Ostudzić, a następnie oddzielić mięso królika od kości. Lepsze mięso (z boków i  'ud' odłożyłam dla Natalki). 

W wywarze namoczyć bułkę. Mięso, boczek, wątróbkę i odciśniętą bułkę przepuść (co najmniej 2 razy) przez maszynkę do mięsa. Ja mam czarodziejską ;P maszynę MixSy, którą kiedyś dostałam w prezencie od mamy. Używając końcówki do mielenia mięsa, wystarczy tylko miksować przez chwilę.  Następnie przyprawić do smaku, dodać jajka, wymieszać. 

Przełożyć do formy wysmarowanej masłem i posypanej tartą bułką. W moim przypadku były to dwie keksówki. Do jednej formy dodałam suszone śliwki, morele i żurawinę - polecam taką wersję na słodko. Piec godzinę w temp. 180°C. 


 Składniki na zupkę z królikiem:
(2 porcje po około 200 g)

  • 2 średnie ziemniaki (180 g)
  • średnia marchew (120 g)
  • 30 g mrożonego szpinaku w liściach (jedna 'kulka')
  • 40 g ugotowanego mięsa z królika
  • 250 ml wody
  • odrobina soli
  • niecała łyżka oliwy z oliwek

Zagotować wodę, ziemniaki i marchew obrać i zetrzeć na tarce, wrzucić do wrzącej wody. Po 10 minutach dodać szpinak. Gotować jeszcze 5 minut. Pod koniec wlać oliwę i troszkę soli. Zdjąć z ognia i dodać mięso. Wszystko zmiksować.



P.S.

Jak widać Natalce smakowało. Drugą porcję i mięso królika zamroziłam. 
Pasztet jak na pierwszy raz wyszedł smakowicie, chociaż następnym razem bardziej go przyprawię.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...